FOET

Fundacja Obywatelskiej
Edukacji Technicznej FOET

[…], że jesteś tak samo odpowiedzialny za to, na co patrzysz, jak za to, co robisz. […]

Ten cytat z książki „Depesze” Michaela Herra nieprzypadkowo znalazł się w tym miejscu. Jeśli wiemy, jak choćby w niewielkim stopniu poprawić postrzeganą przez nas rzeczywistość, to po prostu trzeba to robić.

Na co dzień widzimy absurdy życia społecznego, u podstawy których leży szczątkowa wiedza o otaczających nas urządzeniach, systemach, instalacjach technicznych, bez których nie sposób wyobrazić sobie współczesnego świata i życia w dość komfortowych warunkach. Kluczem do lepszej przyszłości są młodzi ludzie, a na naszych barkach spoczywa odpowiedzialność za takie ich kształcenie, żeby nie tylko umożliwiać rozwój w ramach daleko idącej specjalizacji (co się dzieje), ale także stworzyć warunki do kształcenia interdyscyplinarnego (co się w zasadzie nie dzieje, lub dzieje słabo). Głęboko sięgające mentalne rozdarcie między światem szeroko rozumianej humanistyki i obszarem techniki stanowi istotny czynnik hamujący rozwój Polski. FOET chciałaby to rozdarcie trochę „zacerować”, realizując powszechne programy technicznej edukacji obywatelskiej, które młodzieży licealnej dadzą podstawową wiedzę o otaczającej technice – skąd się bierze woda w kranie, co się dzieje ze ściekami z naszej toalety, czym się różnią odnawialne i konwencjonalne źródła energii, jak ochronić zasoby wodne, jak wygląda proces inwestycyjny, ile powinna kosztować wartość intelektualna, walka o czystość powietrza w dużych i małych miastach, dlaczego samolot lata etc. etc.
Jeśli młodzi ludzie będą chcieli w przyszłości aktywnie uczestniczyć w życiu publicznym jako samorządowcy czy politycy szczebla ogólnopolskiego, potrzebowali będą dużo zdrowego rozsądku opartego na jakichkolwiek podstawach z zakresu ogólnej wiedzy technicznej. Podane w sposób prosty, w atrakcyjnej i aktywnej formie podstawowe informacje o otaczającym „infrastrukturalnym” współczesnym świecie pozwolą w przyszłości w sposób rzetelny i odpowiedzialny zarządzać publicznymi budżetami.
Chcemy pokazać „młodziakom” stacje wodociągowe, elektrownie, ciepłownie, oczyszczalnie ścieków, infrastrukturę kolejową, metro, lotnisko, port, kopalnię, fabrykę chemiczną, stocznię, zaporę z elektrownią wodną etc. Aktywne działania w terenie zostaną poprzedzone ciekawymi multimedialnymi prezentacjami dostosowanymi do możliwości percepcyjnych młodych odbiorców. Każde takie – choćby - „muśnięcie” najważniejszych zagadnień dla danego obiektu otwiera głowę i wyobraźnię młodego człowieka w stopniu trudnym do przecenienia. Dodatkowo pojawią się kolejne możliwości dyskusji o własnych zainteresowaniach oraz możliwych kierunkach dalszego kształcenia. Im więcej młody człowiek zobaczy i zrozumie na tym etapie edukacji, tym mądrzej wybierze np. kierunek studiów.

Rozpoczęliśmy prace programowe zmierzające do powołania Fundacji…