Obszary aktywności doradczej

Sektor komunalny


Inwestycje w obszarze sektora komunalnego są absolutnie niezbędne i często mało spektakularne. Zazwyczaj stają się elementem samorządowych kampanii wyborczych, włącznie z konkretnymi deklaracjami kandydatów w sprawie np. niższych opłat za dostawę wody, ciepła, odbiór ścieków czy stałych odpadów. W wielu miejscach wyeksploatowana i niemodernizowana od kilku dekad infrastruktura jeszcze post-socjalistyczna nie daje szans na realizację tego typu obietnic – wręcz przeciwnie – okazuje się, że niezbędne są kosztowne inwestycje, stojące w sprzeczności – w zakresie kosztów i opłat - z programami wyborczymi. Na to wszystko nakładają się ogólnopolskie programy operacyjne wykreowane przez „centralę” bez należytej konsultacji z „Polską Powiatową”, zadłużenie, eksperymenty organizacyjno – prawne (vide gospodarka odpadami i ich utylizacja), zmienna polityka ministerialna, wymagania bezpieczeństwa dla infrastruktury krytycznej etc. Nawet w tak trudnych realiach niezbędne zadania inwestycyjne czy modernizacje można zaplanować dobrze lub źle. Rozumiejąc całą złożoność sytuacji nie znajdujemy argumentów za tym, żeby coś robić źle…
Służymy techniczną pomocą doradczą wszystkim samorządom, które odważą się o taką pomoc poprosić, nie obawiając się utraty wiarygodności w oczach wyborców. Wesprzemy każde przedsiębiorstwo lub spółkę komunalną w uczciwym i transparentnym zaprogramowaniu inwestycji. Korzystając z doświadczeń zewnętrznych specjalistów INFRAD można sięgnąć po najlepsze pomysły i wzorce bez wyważania otwartych już dawno drzwi.

Przemysł


Badania naukowe i rozwój. Innowacje. Mniej lub bardziej iluzoryczne instytucje (np. IOB) i programy wsparcia. Pozyskanie unikalnych technologii i ich komercjalizacja. Redukcja energochłonności. „Płotki” i „rekiny” finansjery. Państwowe giganty i skazane na „wyssanie” i upadek start-up-y. Quasi-państwowe inwestycje w agencje rozwojowe i ziejące pustką centra badawcze… Brutalny i drapieżny świat wyścigu technologicznego wolnej konkurencji można okiełznać małymi kroczkami, zaczynając np. od niewielkiej własnej komórki innowacyjnej, której integralnym elementem będzie zewnętrzny specjalista finansowany na zasadzie outsourcingu. Zaangażowanie w taki sposób – w formie celowego czasowego projektu - nawet niewielkich własnych środków zazwyczaj owocuje pomysłami na nowe produkty i kierunki sprzedaży, optymalizacje techniczne, redukcję zużycia energii elektrycznej i cieplnej, minimalizację poboru i emisji (mniejsze opłaty środowiskowe) etc. Jednym słowem trochę świeżego zewnętrznego spojrzenia i – krok po kroku, step by step – do przodu…Inżynierowie z INFRAD-u aktywnie uczestniczą w tego typu przedsięwzięciach wnosząc swoje doświadczenia już na etapie „burzy mózgów” i podejmując się kolejnych analiz czy wielowariantowych prac koncepcyjnych i wdrożeniowych na rzecz Inwestora. Warto spróbować, bo ryzyko biznesowe przy wyborze takiej ścieżki rozwoju jest znikome, a wykonana praca „u podstaw” zawsze wzmocni każdą firmę.

Instytucje zarządzające


Jak powstają ogromne i ambitne plany i dlaczego czasem rozmijają się z rzeczywistością? Dlaczego Programy Operacyjne wielokrotnie nie uwzględniają podstawowych potrzeb mniejszych miejscowości jak np. zagwarantowanie dostaw wody pitnej należytej jakości (to zagadnienie własne gmin uznawane jest za temat zamknięty, choć niedociągnięcia w tym obszarze są nadal gigantyczne). Dlaczego w minionej perspektywie unijnego wsparcia 2007-2013(15) warianty techniczne w ramach Studiów Wykonalności dla POIiŚ często powstawały post factum, „do tyłu”, byle zgadzały się papiery do wniosków/rozliczeń unijnych? Wydaje się, że działania planistyczne zawierały zbyt mały komponent realnego kontaktu z rynkiem i jego poszczególnymi branżami. INFRAD działa na poziomie rzeczywistych potrzeb, podejmując wysiłki na rzecz konkretnych społeczności lokalnych. Nie siedzimy za biurkiem, jesteśmy wśród ludzi i z ludźmi, zazwyczaj poza wielkimi miastami, w „Polsce Powiatowej”. Tego rodzaju konkretna praca, wiedza i doświadczenia znajdują się w obszarze zainteresowania instytucji odpowiedzialnych za rozwój kraju, a prowadzona przez INFRAD techniczna i organizacyjna działalność audytorska „w terenie” dostarcza rzetelnych i miarodajnych informacji do korekt/ewaluacji różnych programów, ogólnopolskich lub regionalnych.